In de eerste training gingen we vooral in op het “Luisteren, doorvragen & samenvatten”-principe. Wat voor mij een eye opener was is dat je met dit principe ook aan de ander laat merken dat jij naar hem/haar luistert, zegt Jeroen. Tijdens de eerste training trainden we dat door een interview met een mede-cursist te doen en later voor de groep te presenteren wat we over de ander hadden geleerd. Voor Bryan was bij de training vooral bewustwording belangrijk. “Het is interessant om te zien hoe twee verschillende persoonlijkheden (zoals Jeroen en ik) de wereld ervaren”. Je wordt erg bewust gemaakt hoe je over komt op anderen en wat je eventueel anders kan doen om je punt te maken.
Voor zowel Bryan als Jeroen was de training een groot succes. Het belangrijkste wat ik uit de training heb gehaald is dat je in veel gevallen beter drie seconden kan wachten voordat je reageert op de ander. Op die manier heb je meer tijd om na te denken over hoe je reageert en welke woorden en toon je kiest voor je reactie zegt Jeroen. Volgens Jeroen en Bryan is de training nuttig voor iedereen en zeker aan te raden als je veel samenwerkt of met klanten communiceert.