“Het ging om een les die volledig gebaseerd is op de praktijk”, vertelt Tim. Hij is projectleider van het Innovatielab. De R&D-afdeling van Covadis waar vooral stagiairs en jonge talenten aan innovatieve projecten werken. Namens het bedrijf gaf hij een workshop waarin de studenten op praktische wijze kennis maken met deze vorm van Agile softwareontwikkeling.
Softwarespecialist Covadis heeft kennis hoog in het vaandel staan. Dat demonstreert de onderneming uit Doetinchem vooral met de eigen interne kennissessies, maar ook buiten het eigen kantoor geven softwarespecialisten van Covadis talks en workshops. Onlangs heeft een projectmanager een uitleg over Scrum gegeven aan zo’n 35 studenten in de DRU in Ulft.
Principes van Scrum
Op geheel eigenwijze heeft Tim de principes van Scrum aan de studenten geleerd.
“Samen met een collega en een docent van de opleiding presenteerden wij ons als klant”, legt hij uit. “De workshop is verdeeld in drie rondes. Iedere ronde kregen de studenten de opdracht om een huis of een tuin te ontwerpen.”
“In de eerste ronde zeiden we als ‘opdrachtgever’ niets over onze wensen, maar hebben we wel voor onszelf vereisten genoteerd”, zegt Tim. “Ze wisten slechts wat er ontworpen moest worden, zonder dat er vragen zijn gesteld. Er was geen communicatie met ons, dus de resultaten kwamen niet overeen met wat we wilden.”
Waterval
In de tweede ronde is gekozen voor de watervalmethode. Deelnemers kregen van tevoren een uitleg en hierop was gelegenheid voor vragen. Toen de ‘ontwikkelfase’ eenmaal begon, was contact met de opdrachtgever niet meer mogelijk.
“De watervalmethode is lineair. De opdrachtgever en een team bespreken vooral vooraf de vereisten, requirements, van een eindproduct. Een ontwikkelproces kan maanden duren. Het is goed mogelijk dat de vereisten van een eindproduct veranderen.”
“Ik gebruik zelf graag het voorbeeld van een huis. Stel, je bouwt een woning en neemt daar één jaar de tijd voor. Halverwege het jaar kunnen de beoogde inwoners in verwachting raken en dit kan zelfs van een tweeling zijn. Dan verandert er van alles in de vereisten van het huis. Door nieuwe, externe factoren past het in ontwikkeling zijnde product niet bij deze nieuwe wensen.
Agile methodes
Voor projecten die een langere ontwikkeltijd hebben, is de watervalmethode dus niet de beste optie. Tim heeft de studenten uitgelegd wat dat dan wel kan zijn.
“Agile ontwikkelmethodes zijn dan beter. Er is continu klantencontact en in stappen wordt aan de hand van requirements toegewerkt naar een geslaagd eindproduct. Scrum is een vorm van een Agile methode.”
Tijdens de workshop kruipen Tim en zijn medestanders opnieuw in de rol van klant. Dit keer hebben de ‘opdrachtgevers’ telkens contact met de ‘ontwikkelteams’.
“Ik heb uitgelegd welke rollen en ceremonies bij Scrum horen. Ik heb op een rijtje gezet wat goed werkt en verteld wanneer Scrum wel of niet geschikt is. Het is niet de heilige graal der ontwikkelmethodes, maar het werkt enorm goed als de opdrachtgever in de eerste instantie nog niet weet wat hij wil.”
Kennisniveau Achterhoek
“De reacties van de studenten waren zeer positief”, stelt Tim tot slot. “Het is natuurlijk prettig om het eens vanuit de praktijk te horen. Als Covadis helpen we sowieso graag bij de lesstof. Daarnaast vinden we het enorm belangrijk om bij te dragen aan een hoger niveau onder softwareontwikkelaars.”
Zo draagt Covadis bij aan kennisdeling in de hele regio. Lijkt het jou ook iets om met de softwarespecialist samen te werken? Neem dan vandaag nog contact op. Of lijkt het je wel wat om bij Covadis te werken? Of misschien wil je jouw stage bij het bedrijf doen? Check dan zeker de vacatures.