Covadis houdt kennissessie over Azure Application Insights

Welke voordelen biedt Application Insights?

Iedere maand komen alle techneuten van Covadis samen om te luisteren naar een presentatie over nieuwe technieken in de softwaredevelopment. Tijdens deze kennissessie is er altijd veel ruimte voor dialoog en discussie. Dit alles wordt gecombineerd met een geheel verzorgde lunch. Deze keer zijn ze samen gekomen om te praten over Azure Application Insights. 

De gordijnen in de bar van het pand aan de Transportweg zijn hermetisch gesloten. Niet dat de kennissessie nu zo geheimzinnig is, maar het is meer vanwege de hinderlijke lichtinval op het grote scherm. Zodoende kan de gehele zaal meegenieten van wat er allemaal gepresenteerd wordt. 

Waar gaat het over? 

De sessie van vandaag wordt verzorgd door twee software ontwikkelaars van Covadis. In hun presentatie gaan zij in op de volgende punten: 

  • Wat is Application Insights? 
  • Hoe passen wij het toe? 
  • Implementatie 
  • Valkuilen/vooruitzichten 

Daarnaast leggen ze aan de hand van diverse voorbeelden uit hoe zij het toepassen. Het gaat om: 

  • Applicationmap 
  • Live metrics stream 
  • Smart detection 
  • Server en browser analytics 
  • End-to-end transaction details 
  • Log analytics 
  • Azure DevOps dashboard 

Wat is Application Insights? 

In de sessie vertellen de heren hoe de behoefte aan Application Insights ontstaan is vanuit de testers en support. Deze techniek laat live zien hoe meerdere applicaties tegelijkertijd werken. Ze hoeven niet los van elkaar gemonitord te worden. Bovendien wordt alles gelogd. Hierdoor is het heel gemakkelijk om het verleden van de software in te zien. De techniek is cross-platform. Het is dus niet gekoppeld aan een specifieke taal als .NET. 

Eventuele problemen worden meteen gespot of zijn anders eenvoudig op te sporen

Ook als er iets verkeerd gaat aan de kant van de client wordt dat gelogd. Eventuele problemen worden meteen gespot of zijn anders eenvoudig op te sporen: of het nu een trage webbrowserpagina, een fout van de client of een false positive is.  

Klinkt dat ingewikkeld? Dat valt wel mee. Ter vergelijking: stel je voor dat de software een peloton fietsers is en de developer een trainer. Dan ziet de trainer op zijn scherm dankzij Application Insights al dat een band zacht aan het worden is nog voor de fietser het zelf merkt. Het kan dan opgelost worden voordat de band daadwerkelijk lek is. 

De developer moet wel scherp zijn op de logs en meldingen. Anders ‘vervuilen’ de vele meldingen het systeem. 

Het bleef nog langer druk in de bar vanwege het heen en weer schieten van vragen en antwoorden. Uiteraard komen de ontwikkelaars later weer samen bij de volgende sessie. Dat lees je natuurlijk hier.