In een steriel, klein klaslokaal hebben een dozijn geïnteresseerde studenten zich in hun vrije tijd gemeld voor het gastcollege van Covadis. Ondanks het mooie weer verkozen zij de kennissessie boven het terras. Dit werd dan weer beloond met geheel verzorgde broodjes en frisdrank.
Naast een softwarehuis is Covadis ook een kennisinstituut. De vergaarde wijsheid deelt Covadis graag met de buitenwereld. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van gastcolleges. Zo gaf een software developer van Covadis onlangs les aan een groep studenten op de HAN in Nijmegen. Developer David trakteerde op een kennissessie over de Azure Service Bus.
Azure Service Bus
De Azure Service Bus is een ‘postbus’ systeem die berichten binnen een netwerk verstuurt. Stel je bijvoorbeeld voor dat er een nieuwe klant in een CRM-pakket wordt ingevoerd. Dan is het handig als deze gegevens ook in het financiële pakket worden gezet. Door de pakketten te koppelen aan een Azure Service Bus worden de gegevens zonder handmatige invoer in de relevante pakketten gezet. Ook de wijziging van het CRM-pakket verandert dit proces niet. Hiermee is de Azure Service Bus een essentiële koppeling om het berichtenverkeer in een organisatie te dirigeren.
Java en C#
Als een volwaardig docent geeft David een hoogwaardig college over de Azure Service Bus.
“Ik vertelde wat er allemaal mogelijk is met deze technologie en wat de voordelen zijn”, legt David naderhand uit. “Ik wilde dat graag visueel maken. Hoewel iedereen in zo’n klas wel interesse heeft voor software ontwikkeling, wisselt het exacte kennisniveau per deelnemer. Sommigen zijn meer Java-georiënteerd terwijl we bij Covadis meer met C# werken. Daarom wilde ik het graag voor iedereen begrijpelijk maken. Ik gebruikte een metafoor in de vorm van bekertjes. Deze bekertjes stelden berichten voor en kwamen uit de Service Bus. Ik wees deelnemers aan die onderdelen van het proces speelden en, na mijn uitleg, moesten bepalen hoe ze het bericht (het bekertje) afhandelden. Het is een tastbare manier waarmee je de rol van de receiver meteen inzichtelijk hebt.”
Star Wars
Uiteraard bleef het niet bij een uitleg.
“Ik heb voorbeelden gegeven door live voor de klas te coderen”, beaamt David. “Via console applicaties liet ik zien hoe de sender en de receiver in werking treden. Hier en daar gebruikte ik een inhoudelijke Star Wars-referentie. Dat werkt altijd goed. Het live coderen werd enthousiast ontvangen. Het is mooi dat ik op deze wijze vanuit de praktijk iets kan vertellen dat ze misschien niet meekrijgen tijdens colleges.”
Interactie
“Het was goed georganiseerd”, zegt David tot slot. “Ik kreeg goede vragen uit de zaal en de interactie was heel goed. De deelnemers dachten op indrukwekkend niveau mee in het proces. Wat mij betreft is het zeker voor herhaling vatbaar.”